Efter önskemål hösten 2023 har vi här sammanställt en lathund för ledare och lagföräldrar med nyttig information som tidigare legat "gömd" i era inkorgar i form av olika mejl.
Det blir ju gärna så när nästan allt arbete i klubben sker ideellt även om vi på senare tid haft en kanslisttjänst som klubbens nav och som man når på kansli@iksund.se.
Förhoppningsvis kan denna lathund besvara många frågor som uppkommer, inte minst från nya ledare och lagföräldrar.
Ansvarsområden med kontaktinfo
Till att börja med hittar ni ansvariga (med kontaktinfo) för olika områden inom klubben under "Vem gör vad i IK Sund". Här har ni länken.
Nya spelare
När vi startar upp nya lag (alltså bollskolor för de yngsta) eller det kommer nya spelare är det mycket viktigt att de omedelbart skrivs in i vårt medlemssystem MyClub via den här länken... Det görs lättast av vårdnadshavaren. Detta görs inte för att klubben ska skicka ut om medlemsavgift utan för att ledarna och klubben ska kunna nå spelaren/föräldern med info i händelse av en inställd träning till exempel och vi ska kunna föra in närvaro och därmed få bidrag (LOK-stöd) för spelaren när hen tränar.
Kutym är att en nybörjare får prova på i fyra veckor innan det blir tal om medlemsavgift.
Bokföra närvaro
Det är viktigt att bokföra närvaro på träningarna och det görs på ett smidigt sätt via mobilen i MyClub. Detta för att klubben ska få bidrag (LOK-stöd) för spelaren och för att ledarna ska få det arvode från klubben efter säsongen som bygger på antalet träningar man genomfört och bokfört.
Bokning av extraträningar
Gör ledarna själva i kommunens system Rbok.
Följande ledare/lagföräldrar har tillgång till Rbok och mandat att boka extra träningar (Kontakta vår kanslist på kansli@iksund.se om någon mer ledare eller lagförälder i laget behöver tillgång till Rbok):
Subventionering av cuper
En valfri höstcup (övernattning)
Anmälningsavgift: Ja.
Körersättning (15 kr/mil) för ledarnas bilar: Ja.
Kost och logi (=deltagarkort) för ledare: En ledare per anmält lag i turneringen.
Lundaspelen i mellandagarna
Anmälningsavgift: Ja.
Körersättning (15 kr/mil) för ledarnas bilar: Ja.
Kost och logi (=deltagarkort) för ledare: Inte aktuellt då det är i Lund med omnejd.
Norden Cup i mellandagarna (inbjudningsturnering och under förutsättning att man inte samtidigt har med ett lag i Lundaspelen)
Anmälningsavgift: Ja.
Körersättning (15 kr/mil) för ledarnas bilar: Ja.
Kost och logi (=deltagarkort) för ledare: En ledare per anmält lag i turneringen.
En valfri vårcup (övernattning)
Anmälningsavgift: Ja.
Körersättning (15 kr/mil) för ledarnas bilar: Ja.
Kost och logi (=deltagarkort) för ledare: En ledare per anmält lag i turneringen.
Partille Cup
Anmälningsavgift: Ja.
Körersättning (15 kr/mil) för ledarnas bilar: Nej.
Kost och logi (=deltagarkort) för ledare: En ledare per anmält lag i turneringen.
OV Beachhandboll för de yngsta (de som spelat minihandboll den gångna säsongen, alltså tio år eller yngre, år 2024 gäller detta födda 2014 eller senare)
Anmälningsavgift: Ja.
Körersättning (15 kr/mil) för ledarnas bilar: Nej.
Kost och logi (=deltagarkort) för ledare: Inte aktuellt då det är i Helsingborg.
OV Beachhandboll för de som är elva år eller äldre (år 2025 gäller detta de födda 2014 eller tidigare)
Anmälningsavgift: Nej.
Körersättning (15 kr/mil) för ledarnas bilar: Nej.
Kost och logi (=deltagarkort) för ledare: Inte aktuellt då det är i Helsingborg.
USM
Anmälningsavgift: Ja.
Körersättning (15 kr/mil) för ledarnas bilar: Nej.
Kost och logi (=deltagarkort) för ledare: Nej.
Förbundets kostnadsfördelning som skickas ut i efterhand: Ja.
För övriga övernattningsturneringar och endagscuper subventionerar inte klubben något alls.
Det går heller inte att "byta" en vårcup mot till exempel OV Beachhandboll för 11 år eller äldre och få anmälningsavgiften betald till beachhandbollen. Eller att "spara" en cup på våren till våren därpå och då åka på två vårcuper.
Subventioneringen till övernattningscuper finns där för att uppmuntra lagen till att åka på övernattningsturneringar och helst göra det varje år. Det är jätteviktigt att komma iväg på dem för behålla spelarna, öka sammanhållningen och skapa en tajt föräldragrupp.
Tanken är förstås också att övriga ledares kost och logi samt körersättning för ledarbilar (som inte betalas av klubben) tar man ut av föräldrarna när de betalar in för cupen för sitt barn.
Flytta seriematcher
Vår kanslist gör ändringen i förbundets tävlingsadministrationssystem Profixio.
Men ni måste först göra nedanstående.
Flytta en hemmamatch:
– Kolla så att det finns ledigt i hallen den tid och datum ni vill flytta till, detta görs via kommunens bokningssystem Rbok.
Länk till Rbok: Helsingborgs stad - Rbok
– Kontakta motståndarlagen och fråga om matchändringen (kontaktuppgifter finns att se under matchinformationen i Profixio)
– Maila Kansliet om matchändringen som ska göras med lag, hall, datum och tid, både de tidigare och nya uppgifterna.
Sedan är det väldigt viktigt att ni skriver med anledningen till match ändringen, samt vilken person i motståndarlaget som godkänt + deras telefonnummer och mail.
All denna info behöver kanslisten för att kunna göra ändringen, annars kommer förbundet inte att godkänna den.
Flytta en bortamatch:
– Kontakta andra laget med vad som behöver ändras + anledning. Om de kan ändra, så löser de resterande med ändringen i systemet.
Matchkläder
Matchkläder hämtas ut av en ledare från laget hos klädansvarig. Målet är att alla spelare i lagen som spelar på stor plan får låna ett personligt matchställ. Materialansvarig registrerar i registerfilen vilken typ av matchställ och hur många matchställ + storlek som har kvitterats ut. Det är lagledarna som ansvarar för att lämna ut matchställen till spelarna och att matchställen returneras. Våra yngsta lag, som spelar minihandboll, får ett enklare matchställ utan nummer som de får behålla.
Ledarkläder
Varje ledare (inte lagförälder) kan hämta ut ett par shorts, två kortärmade tröjor och en ledaroverall. Kläderna skall användas som representationskläder vid match och träningar. Vid match skall tränarna som coachar ha minst overallsbyxa eller shorts och overallsjacka eller kortärmad ledartröja.
Material
Klubben förser alla lagen med följande material; lagväska, sjukvårdsväska med ispåsar, elastiska bindor, coachtejp, brun tejp och plåster. Det är lagledarens ansvar att kontakta materialansvarig när material behöver fyllas på.
Klubben utrustar varje träningsanläggning med följande material; Bollar i de storlekar som behövs beroende på lagen som tränar på anläggningen, västar, koner och bollnät. Vid lån av bollar och västar vid bortamatcher är det lagledarens ansvar att materialet returneras omedelbart till rätt anläggning efter matchen.
Ifall annan typ material behövs kontakta materialansvarig för att undersöka ifall det kan köpas in.
Lagskåp på Norrehed
I pentryt på Norrehed finns det tre plåtskåp. Varje lag har en hylla i något av de här skåpen för att förvara framför allt grejer till kiosken. Nycklarna till skåpet förvaras i det nyckelskåp som sitter på väggen intill öppningen mellan själva pentryt och rummet med skåpen och grillen. Koden till nyckelskåpet har ledarna. Det är förstås mycket viktigt att hela tiden hänga tillbaka nyckeln när man använt den och låsa nyckelskåpet.
Sponsorpolicy för enskilda lag
IK Sunds marknadssektion och styrelse har beslutat följande när det gäller sponsring inom IK Sund:
Bokning av klubblokalen
Görs via denna länk: https://iksund.myclub.se/menu/pages/22244.
Lägerstöd
Helsingborgs kommun erbjuder följande:
Stöd kan utgå till bidragsberättigad förening som genomför läger i egen regi i syfte att utveckla föreningens verksamhet. Lägret ska omfatta minst 10 aktiva medlemmar i åldern 7–20 år som är folkbokförda i Helsingborg. Stöd utgår till a) läger som omfattar två dagar inklusive en övernattning med 2000 kronor; eller b) läger som omfattar tre dagar inklusive två övernattningar med 2500 kronor.
Kontakta vår stipendie-/bidragsansvarige Christoffer Hernius om ni behöver hjälp med ansökan: christofferhernius@me.com
Datorer till funktionärerna
Det går numera bra att använda sin egen dator eller iPad när man sitter funktionär på matcherna. Annars finns det en dator i skåp 16 i pentryt på Norrehed och en i klubblokalen. Det är förstås viktigt att returnera datorn till sin plats när matchen är slut.
Reklam- och klubbvepor i Norrehed
De nya veporna på långsidans vägg ska sättas upp och hissas ner inför/efter matcherna.
IK Sund
Högastensgatan 2
252 32 Helsingborg
0732-311778
Besöksadress: Högastensgatan 2 (endast efter ök.)
Bankgiro: 5398-8812
Swish: 1231041813
Organisationsnummer: 843000-2074
Handboll i Helsingborg för barn och ungdomar!